Tabletkoulu mahdollistaa yksilölliset polut ja teemakokonaisuudet

Opus-hankkeen webinaarisarjassa päivän vieraana oli Tabletkoulu ja Miikka Salavuo. Tabletkoulu on yksi useista digitaalisen murroksen myötä oppikirjamarkkinoille tulleista uusista toimijoista. Oikeastaan kyseessä ei ole oppikirjasta, sillä mukana on vuorovaikutteinen ympäristö ja oppimisprosessia tukee laaja tehtävävalikoima sekä arvioinnin välineistö. Tabletkoulu on siis eräänlainen vuorovaikutteinen kirja.

Tabletkoulun toimintamallissa toteutuvat oppijakeskeisyys, yksilöllisen oppimisen polku ja oppimisen omistajuus (ks. lisätietoja yksilöllisen oppimisen mallista). Opiskelijat voivat edetä omaa tahtiaan. Opettaja voi muokata ja täydentää kirjaa, opiskelijat voivat lisätä omi sisältöjä omaan kirjaansa. Itse tuotettuja sisältöjä voidaan jakaa ryhmälle ja opettajat voivat jakaa sisältöjä myös laajemmalle opettajajoukolle. Esimerkiksi koekysymysten tuottaminen on joukkoistettu tällä tavalla, kertoi Miikka Salavuo. Kysymyspankissa saattaakin olla vaikka 100 erilaista kysymystä tiettyyn aihepiiriin. Tehtävien taustalla on pedagoginen lähtökohta taitojen oppimisesta eli kyse ei ole tietoa toistavasta tehtävämuodosta. Bloomin taksonomia (ks. Pekka Peuran bloggaus, taksonomian uusi versio) toimii yhtenä taustajäsentäjänä, samoin 21. vuosituhannen taidot, kuten tiedonhankinta, vuorovaikutus ja mediataidot.

Tällä hetkellä Tabletkoulun aineistot ovat käytössä noin 50 lukiossa, kokeilussa parissasadassa lukiossa ja 300 alakoulua mukana ilmiölähtöisessä kehittämiskokeilussa. Lukiokäytössä ideana on, että Tabletkoulu on opettajalle ilmainen ja opiskelija ostaa lisenssin. Lisenssi on voimassa 5 vuotta, mikä ei päätä oikeutta sisältöihin, sillä ne voi ottaa talteen PDF:nä lisenssin päätyttyä. Aineistojen lukeminen ei vaadi jatkuvaa internetyhteyttä, sillä sisällöt voi tallettaa PDF:nä.

Miikka Salavuo haluaa jatkossa kehittää erityisesti arviointiin liittyviä toiminnallisuuksia. Lähiaikoinan palveluun on myös tulossa nykyisten keskustelu-, muistiinpano- ja tehtävätyökalujen rinnalle portfoliotoiminto, josta näköpiirissä on myös oma itsenäinen sovellus (app).

Vaikka koulu ja opetussuunnitelman muuttuvat hitaalla tahdilla, ainakin kaikkiallinen oppiminen on yhä laajemmin todellisuutta. Raja koulun ja ympäristön välillä hälvenee. Ilmiöpohjaisen oppimisen mahdollisuudet toimivat jo nyt hyvin keskenään linkittyvien ainesisältöjen kanssa, autenttinen oppiminen ja teemakokonaisuudet ovat erityisesti alakoulun työskentelymallina.

Teknisesti Tabletkoulu toimii kaikilla alustoilla eikä nimestä huolimatta tietokoneita tai kynällä ja paperilla toimimista ole suljettu pois. Suurimpana haasteena Miikka Salavuo mainitsi opettajien rekrytoinnin. Tallissa on nyt kuitenkin jo 100 opettajaa eli aikamoinen verkosto. Erilaisesta oppikirjailusta kiinnostuneet: kannattaa ottaa yhteyttä.

Webinaaritallenne löytyy täältä (katsottavissa tietokoneella, kesto 55 min).

Tabletkoulun tiivis esittely on alussa, reilun vartin verran. Keskusteluosio on mukana, sillä esille tuli paljon mielenkiintoista. Osallistujat vinkkasivat, että näitä webinaareja kannattaa markkinoida myös opettajaopiskelijoille, minkä me heti laitamme toimeksi. Osallistujalomakkeeseen kannattaa aina laittaa idealaatikko mukaan (jos katsot jälkikäteen tallenteen, täytä lomake).

Webinaarisarja aina keskiviikkoisin klo 15-16. Olisiko sinulla kerrottavaa? Tule pitämään oma puheenvuorosi. Webinaarisivulla löytyy ohjeet sekä osallistujille että esiintyjille.

Voila_Capture 2014-11-12_05-37-53_ip

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s