Lukeminen on fyysistä toimintaa

Miltä näyttää lukeminen ja opiskeleminen kehollisesti? Kiinnitetäänkö lukemaan opetettaessa huomioita lukemisen fysiologiaan? Tyypillinen mielikuva lukevasta koululaisesta on luettavansa kanssa pöydän ääressä istuva hahmo. Vasta viime vuosina on herätty ymmärtämään paikoillaan istumisen turmiollisuutta.

Onko istuminen paras asento keskittymiseen? Entä, mitä sanoo silmä? Miten käden ja silmän yhteispeli toimii tekstin prosessoinnin kanssa? Lukemista voi ltarkastella fysiologian ja ergonomian kannalta. Fyysinen vireystila heijastuu tarkkaavaisuuteen ja vaikuttaa siten kognitiivisiin prosesseihin.

Kirja on esineenä tuttu. Sillä on tietty käyttötarkoitus, joten se tukee vahvasti keskittymistä itseensä, sisältöönsä. Kirjaa voi selailla, siihen voi tehdä kynällä merkintöjä, siihen voi kiinnittää muistilappuja tai -liuskoja, sivuja voi taitella hiirenkorville ja sivujen väliin voi laittaa ohuita asioita, kuten postikortteja, paperilappuja tai kuivattavia kasveja. Paperikirjasta voisi myös repiä sivuja, leikellä niitä ja askarrella niistä jotain, mutta tätä ihmiset tekevät todella harvoin, koska kirja on esineenä kulttuurisesti kunnioitettu.

Paperisen kirjan kuljettaminen mukana on kohtuullisen helppoa, riippuen toki kirjan koosta, kantovälineistä ja kantajan voimista. Koululaisen repun paino voi olla pitkälle toistakymmentä kiloa, joten kirjojen kuljettaminen ei aina ole kevyttä.

Kindle lukulaite

Lukulaitteen digitaalinen muste on miellyttävä silmälle.

Sähköpaperin tekninen kehitys on pitkällä ja povataan sen mullistavat mediasisältöjen lukemista ja katsomista radikaalisti (kuuntele YLE Areenalta lyhyt ohjelma sähköpaperista). Kun nyt digitaaliset kirjat vaativat tietokoneen tai älylaitteen, sähköpaperi on kevyt, taipuisa ja sitä voidaan jopa käyttää sisustuksessa. Sähköpaperiin tulee myös tavallisen paperin kaltainen mahdollisuus kirjoittamiseen. Varmasti myös puhumalla kirjoittaminen on lähitulevaisuutta myös sähköpaperissa – mobiililaitteillahan se on jo mahdollista. Jatkossa siis kirja voi olla vaikkapa pieni lappunen, joka kulkee taskussa. Sen kanssa voi jutella, sillä voi pitää yhteyttä muihin ja siitä voi katsella vaikak TV-lähetyksiä.

Erityiset e-kirjan lukijalaitteet ovat digitaalisen lukemisen osalta tietokoneiden ja tabletlaitteiden ja sähköpaperin välimaastossa. Lukijalaitteissa ja sähköpaperissa näyttö ja digitaalinen muste luovat paperin kaltaisen lukukokemuksen. Ne ovat silmälle paljon miellyttävämpiä kuin tietokoneen tai mobiililaitteen näyttö. Lukijalaitteet istuvat myös hyvin käteen eikä niissä ole jatkuvia herättäitä saapuvista viesteistä, vaikka lukijalaitteisiin kuuluukin myös mobiili nettiliittymä.

Lukijalaite keveytensä puolesta mahdollistaa seisaallan lukemisen tai liikkumisen lukemisen välissä. Kuitenkin lukulaitteen pitäminen kädessä vaikuttaa siihen, millaisissa asennoissa lukeminen onnistuu. Jos luettavan saa silmälasien kautta näkyviin tai audiomuodossa kuulokkeilla kuunneltavaksi, voi lukemisen aikana liikkua. Liikkuminen voi joillakin oppijoilla tehostaa luetun muistamista. Seisomapöydän ääressä lukeminen onnistuu hyvin – ovatpa nikkarit keksineet jopa juoksupyörän vähentämään istumista. Eräs opiskelija, jolla oli keskittymisvaikeuksia istuallaan lukiessaan keksi virittää kirjan juoksumatolle.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s