Hykki kokeilee ja kehittää

Image

Karttakirjasta valittiin matkakohde, matkakuviin tarvittiin tebletlaitteita.

Hämeenlinnan yhteiskoulu HYK on matkalla kohti isoa kouluremonttia. Opus-hanke ei ole ainut meneillään oleva kehittämisjuttu. Koulussa on kaksi yksikköä: Tuomelassa pienemmät koululaiset 1-6 lk ja Hätilässä 7-9 lk.

Tämä bloggaus sisältää omia havaintojani ja oppimaani vierailuillani Hykissä 30.1. ja 20.2.2014.

Opus-hankkeen asioita ovat Hykissä miettineet rehtori Arto Nykänen ja opettaja Reetta Horila. Reetta on hyödyntänyt opetusteknologiaa monipuolisesti jo pitkään. Isona haaveena on sähköisten aineistojen integroiminen Hämeenlinnassa käytössä olevaan Moodleen siten, että aineistoja voisi täydentää omilla sisällöillä. Nyt kokeilussa oleva sähköinen oppikirja ei integroidu Moodleen.

Hämeenlinnassa käytetään tuoreinta toisen sukupolven Moodlea, johon on jo useita vuosia hankittu sähköisiä sisältöjä Dikaioksen kautta. Hämeenlinnan opetusteknologiapäällikkö Jari Harvio on kuvannut Dikaioksen sivuilla oppisisältöjen ja sähköisen ympäristön integroimista.

Koulussa on läppärikärryjä ja muutamia uusia tabletlaitteita (iPad). Tablettien käytöstä kertyy jatkuvasti uusia oivalluksia. Käsitöissä otettiin tilkkutöistä suunnitteluvaiheessa valokuvia. Ommellessa oli helppo katsoa oikea tilkkujen järjestys valokuvasta.

Kuulin hyviä vinkkejä opetusteknologian käytöstä. Muun muassa ekaluokkalaiset olivat taltioineet itse tehtyjä runoja dokumenttikameralla suoraan dokumenttikameran muistikortille, jolloin kaikenlainen hankala videon siirtäminen jäi pois ja tallenteita pystyi heti katsomaan yhdessä taululta. Tallinnalaisen ystävyyskoulun kanssa on pidetty yhteyttä vaihtamalla virtuaalisia postikortteja ja videoita. Toukokuussa koittaa retki Tallinnaan. Naamat ja tyypit ovat tulleet jo tutuksi netitse. Hauskaa.

Vierailin maantiedon tunnilla. Siellä tableteilla tehtiin kuvakollaaseja ja postikortteja kuvitteellisesta Aasian matkasta. Tunnin jälkeen todettin, että ei jokaisella tarvitse olla omaa tablettia, vaan yhteiskäyttö ryhmissä onnistuu hyvin.

Oppilaat neuvovat myös hyvin auliisti toisiaan. Opettajan ei tarvitse ehtiä jokaisen luokse. Vierailutunnilla otettiin ensimmäistä kertaa käyttöön jaettu kansio SkyDrivessa (nimi on muuttumassa muotoon OneDrive). Tarkkana piti olla sähköpostien oikeinkirjoituksessa, mutta hyvin sujuvasti opettelu meni eikä häirinnyt Aasiassa pysymistä.

Oppitunnin jälkipuinnissa juttelimme myös siitä, miten teknologiaa käytettäessä opettaja ei voi hallita ja kontrolloida ihan kaikkea. Pientä kaaosta on hyvä sietää. Toiminnan rutiinit ovat tärkeitä. Näihin kuuluvat esimerkiksi laitteiden käsittely ja lataaminen.

Pienryhmissä tekeminen sopii hyvin teknologialla rikastettuun oppimiseen. On oma taitonsa saada sellainen henki aikaan, että oppilaat tekevät töitä missä tahansa ryhmissä. Jos ryhmiä ei sekoiteta, voi tuloksena olla helposti toimijaroolien jämähtäminen: aina samat nopeat ja nokkelat saavat tehdä pääosan työstä. Tämä on eräs pedagogisen pohdinnan paikka: opettajan on hyvä huomioida oppimisen sosiaalipsykologia: ryhmäytyminen, roolit, ryhmädynamiikka.

Sivustaseuraajana on hienoa nähdä, miten hyvin työskentely rytmittyy, vaikka kaikki eivät tee yhtä aikaa samaa. Opettajan puoleen käännytään ja opettajakin valppaasti huomioi erilaiset tilanteet, ohjaa ja opastaa.

Tämä luokka oli hitsautunut hyvin yhteen. Jokainen opettaja tietää, että luokat ovat erilaisia. Se, mikä onnistuu yhden ryhmän kanssa, vaatii erilaisia toimenpiteitä toisen ryhmän kanssa. Oppisisällössäkin pitäisi olla joustoa ja rakennetta: perusaines ja syventävää sisältöä, mahdollisuus koostaa erilaisia oppimisen polkuja eri oppilaille.

Aasian matkan tuotokset kootaan talviloman jälkeen Prezillä, sekin ryhmälle uusi tuttavuus. Olisipa mukava nähdä, millaisia matkamuistoja retket tuottavat.

Hykin suunnitelmat Opus-hankkeen kanssa etenevät kevään mittaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s